Ιατρικός βελονισμός

Τι είναι ο βελονισμός ;

Βελονισμός είναι ιατρική πράξη με εδραιωμένη τεκμηρίωση στη θεραπεία λειτουργικών παθήσεων με στόχο την εσωτερική ισορροπία. Γίνεται με τη χρήση βελόνων σε ειδικά σημεία του δέρματος. Εφαρμόζεται για περισσότερο από 3 χιλιετίες στην Κίνα και από το 1657 στην Ευρώπη. Η εφαρμογή του βελονισμού δεν αποτελεί εμπόδιο στη φαρμακευτική ή επεμβατική αγωγή. Αντίθετα ενισχύει τη δράση της κλασσικής ιατρικής, λειτουργεί συμπληρωματικά όταν η φαρμακευτική αγωγή αδυνατεί να επιφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα αποφεύγοντας τις παρενέργειες της κατάχρησης φαρμάκων.

Πώς δρά o βελονισμός ;

Ο βελονισμός ως θεραπευτική τεχνική βασίζεται στην ανώδυνη τοποθέτηση βελόνων σε καθορισμένα σημεία του δέρματος τα οποία συνδέονται με κανάλια ενέργειας «μεσημβρινοί». Κάθε ασθένεια θεωρείται διαταραχή ενέργειας μεταξύ yin «παρασυμπαθητικού» και yang «συμπαθητικού». Η ισορροπία τους και μόνο επιφέρει υγεία. Ο βελονισμός αναγνωρίζει τον οργανισμό ως ένα ανοιχτό σύστημα συνεχούς εναλλαγής ενέργειας και έχει ως στόχο να επανορθώσει την ενέργεια μέσω διέγερσης ανατομικών βελονιστικών σημείων. Το δέρμα και η αισθητικότητά του φανερώνουν τη στενή σχέση του δέρματος με το νευρικό ιστό. Οπότε, το δέρμα όπου γίνεται ο βελονισμός μεταφέρει τα ερεθίσματα σε ειδικά όργανα, ιστούς, εγκέφαλο. Μέσω ηλεκτρικής διέγερσης βελονιστικών σημείων γίνεται η αποφόρτιση του πόνου, η καλύτερη αιμάτωση των ιστών, η έκκριση νευροδιαβιβαστών ενδορφίνης – σεροτονίνης, γνωστές ως ορμόνες ευεξίας.

Πώς γίνεται ο βελονισμός ;

Όπως φαίνεται, ο όρος βελονισμός ή acupuncture στην αγγλική γλώσσα, προέρχεται από 2 λέξεις. Τη λατινική λέξη acus που είναι παράφραση της ελληνικής λέξης ακίς και από τη λέξη puncere που σημαίνει τρυπώ. Είναι ανώδυνη και ασφαλής η εφαρμογή του, χωρίς παρενέργειες και ανεπιθύμητες ενέργειες. Οι βελόνες είναι λεπτές, αποστειρωμένες, μιας χρήσεως και τοποθετούνται στο αυτί και στο σώμα. Ο χρόνος παραμονής των βελονών στα σημεία βελονισμού είναι περίπου 30 λεπτά, νιώθοντας άνετα και χαλαρά. Άλλες φορές αρκεί και μια μόνο θεραπευτική συνεδρία και άλλοτε αν έχουμε μια χρόνια νοσηρή κατάσταση θα χρειαστούν και άλλες παραπάνω 1-3 φορές την εβδομάδα. Αυτό κρίνεται σε συνεκτίμηση του αποτελέσματος από τον θεραπευτή μαζί με τον πάσχοντα.

Σκοπός του βελονισμού είναι να προλάβει μια νόσο, να ελαττώσει συμπτώματα μιας ήδη υπάρχουσας νόσου, να σταματήσει τον πόνο, να αντιμετωπίσει εξαρτήσεις π.χ. πολυφαγία, κάπνισμα. Γενικά να τονώσει και να αναζωογονήσει τον οργανισμό.

Ενδείξεις βελονισμού

• Αυχενικό σύνδρομο
  • Ημικρανίες, πονοκέφαλοι
  • Αρθρίτιδα
  • Οσφυαλγία, ισχιαλγία
  • Άγχος, μελαγχολία,
  • Φοβίες, ανασφάλειες
  • Αϋπνίες
  • Νευροφυτικές διαταραχές
  • Αλλεργίες
  • Ακμή, έκζεμα, ψωρίαση
  • Κάπνισμα, αλκοολισμός
  • Παχυσαρκία
  • Κυτταρίτιδα

Γενικά επιφέρει ευεξία, ευημερία σε ψυχοσωματικό επίπεδο που οδηγεί σε ποιότητα ζωής.

• Θεραπεία πόνου, κεφαλαγία, αυχεναλγία, οσφυαλγία

Ευεργετική η δράση του βελονισμού στον πόνο, οξύ και χρόνιο, όπως αναφέρεται από μελέτες στη διεθνή βιβλιογραφία και ενδείκνυται σε πολλά σύνδρομα του πόνου σύμφωνα με τον παγκόσμιο οργανισμό υγείας.

• Θεραπεία για αντιμετώπιση άγχους και ψυχοσωματικών ασθενειών

Τα ψυχοσωματικά συμπτώματα οφείλονται σε σωματοποιημένο άγχος και δεν συνδέονται με κάποιο οργανικό αίτιο. Έχει αποδειχθεί ότι ο βελονισμός επιφέρει ενεργειακή εξισορρόπηση, ψυχική ισορροπία, ηρεμία οπότε μπορεί να εξαλείψει συμπτώματα όπως π.χ. το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, δερματικές παθήσεις (ψωρίαση), σεξουαλικές δυσλειτουργίες, σύνδρομο χρόνιας κόπωσης.

• Θεραπεία αντιγήρανσης στο δέρμα

Οι βλαπτικοί παράγοντες όπως ο ήλιος, η κακή διατροφή, το κάπνισμα και το άγχος καταστρέφουν τις δομές του δέρματος. Ως αποτέλεσμα, το δέρμα χάνει την ελαστικότητα και την υγρασία του. Ο βελονισμός παράλληλα με ειδικές θεραπείες που συστήνονται από δερματολόγο επιφέρει καλύτερη αιμάτωση των ιστών, αυξάνει την εγρήγορση των ινοβλαστών ώστε το δέρμα να μην έχει ξηροδερμία και να είναι δροσερό και ελαστικό.

• Θεραπεία για αδυνάτισμα

Ο βελονισμός γίνεται για τη μείωση όρεξης, βουλιμίας, παράλληλα με ενεργοποίηση του μεταβολισμού, τοπική λιπόλυση, σύσφιξη. Η μείωση της όρεξης πρέπει να γίνεται με σαφή μείωση της διατροφής με ολιγοθερμιδική δίαιτα. Ο οργανισμός συνηθίζει στη μείωση του φαγητού, δεν υποφέρει από πείνα και το αποδέχεται σαν ευχάριστη κατάσταση. Η λιπόλυση επιταχύνεται με τοπικές βελόνες και με ηλεκτροβελονισμό σε περιοχές μεγάλης συγκέντρωσης τοπικού λίπους π.χ. κοιλιά, γοφούς.

• Θεραπεία για διακοπή καπνίσματος

Ο καπνός δημιουργεί εξάρτηση και οι καπνιστές θεωρούνται ομάδα υψηλού κινδύνου για διάφορες παθήσεις. Στο βελονισμό γίνεται σύσταση για διακοπή καπνίσματος 5-6 ώρες πριν την έναρξη της θεραπείας. Αν αυτό γίνει ανεκτό, θα είναι πιο εύκολη η διακοπή του. Η συχνότητα συνεδριών είναι καθημερινή ή τουλάχιστον μέρα παρά μέρα. Συνήθως 6 συνεδρίες αρκούν. Το ποσοστό επιτυχούς διακοπής καπνίσματος ανέρχεται περίπου στο 80% στην αποφασισμένη για τη διακοπή ομάδα καπνιστών.

βελονισμός