Αναμφίβολα το να ζούμε στην ηλιόλουστη Ελλάδα ,είναι ένα σημαντικό προνόμιο. Η έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία είναι ωφέλιμη τόσο για την ψυχική υγεία όσο και για την σωματική. Μας  δίνει την δυνατότητα να παραχθεί η βιταμίνη D. Παρόλα αυτά υπάρχει τεκμηριωμένη συσχέτιση ότι η έκθεση στον ήλιο και η δυσάρεστη εμπειρία ηλιακών εγκαυμάτων προκαλούν αυξημένη συχνότητα καρκίνων του δέρματος και ιδιαίτερα της ιδιαίτερα κακοήθους μορφής που είναι το μελάνωμα

Ο ιατροφιλόσοφος Ιπποκράτης αιώνες πριν υποστήριζε «το προλαμβάνειν μείζον εστί του θεραπεύειν» ,οπότε είναι ιδιαίτερα χρήσιμο να ξεχωρίσουμε τους μύθους από την αλήθεια όσον αφορά την έκθεσή μας στον ήλιο.

Το μαύρισμα είναι υγεία. Ένα βαθύ μαύρισμα μας προστατεύει από τον ήλιο, σαν ένα φυσικό αντιηλιακό.

Αυτό είναι φυσικά μύθος. Ναι μεν το μαύρισμα αποτελεί άμυνα του ίδιου του οργανισμού κατά των  βλαβών που προκαλεί η υπεριώδης (UV) ακτινοβολία, αλλά το μαύρισμα σε λευκό δέρμα προσφέρει Δείκτη Προστασίας από την ηλιακή ακτινοβολία (SPF) ίσο με 4. Συνεπώς κανένα μαύρισμα δεν είναι υγιές. Το ελαφρύ μαύρισμα μπορεί να μειώνει τον κίνδυνο εγκαυμάτων, αλλά υπάρχει ακόμα ο κίνδυνος καταστροφής του δέρματος. Στην πραγματικότητα, το μαύρισμα δεν είναι ένδειξη υγείας, αλλά καταστροφής του δέρματος.

-Η υπεριώδης (UV) ακτινοβολία το χειμώνα δεν είναι επικίνδυνη

Είναι λάθος. Σε γενικές γραμμές, η υπεριώδης (UV) ακτινοβολία είναι χαμηλότερη κατά τους χειμερινούς μήνες, αλλά η αντανάκλαση από το χιόνι μπορεί να διπλασιάσει τη συνολική έκθεση ειδικά σε υψηλό υψόμετρο.

Το τεχνητό μαύρισμα με συσκευές τεχνητού μαυρίσματος (σολάριουμ) είναι ασφαλές.

Είναι μύθος. Οι συσκευές τεχνητού μαυρίσματος προκαλούν μαύρισμα μέσω της υπεριώδους ακτινοβολίας Α (UVA). H UVA παρ’όλο που μαυρίζει χωρίς να προκαλεί ηλιακό έγκαυμα αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του δέρματος και χωρίς αμφιβολία προκαλεί φωτογήρανση (πρόωρη γήρανση του δέρματος).  Επίσης, το μαύρισμα που αποκτούμε με την  έκθεση  σε αυτές τις συσκευές δεν προστατεύει το δέρμα μας από το ηλιακό έγκαυμα, όταν εκτεθούμε στην ηλιακή ακτινοβολία, διότι για το ηλιακό έγκαυμα ευθύνεται η υπεριώδης ακτινοβολία Β (UVB).

Κάτω από την σκιά της ομπρέλας είμαστε προστατευμένοι από το ηλιακά εγκαύματα

Είναι μύθος. Oι ακτίνες του ήλιου διαπερνούν την ομπρέλα λιγότερο ή περισσότερο, ανάλογα με το ύφασμα που είναι κατασκευασμένη, αλλά και το χρώμα της. Επίσης, ο ήλιος αντανακλάται στην άμμο και το νερό και άρα μπορεί να μας βρει ακόμα και όταν διαβάζετε εφησυχασμένοι ένα βιβλίο κάτω από την ομπρέλα. Χρειαζόμαστε πάντα συμπληρωματικά μέτρα ηλιοπροστασίας.

Τα ρούχα μας προστατεύουν από τις βλαβερές συνέπειες της ηλιακής έκθεσης.

Είναι αλήθεια. Τα ενδύματα παρέχουν την καλύτερη προστασία από την έντονη ηλιακή ακτινοβολία. Οι μπλούζες με κοντό μανίκι είναι συγκριτικά καλύτερες σε σχέση με τις αμάνικες καθώς επίσης και τα ενδύματα με πυκνή ύφανση. Προτιμήστε την πυκνή ύφανση. Αν μπορείτε να δείτε τα δάχτυλά σας μέσα από το ύφασμα, τότε το συγκεκριμένο ρούχο δεν μπορεί να προστατέψει το παιδί σας από τον ήλιο. Τα βαμβακερά T-shirts εξασφαλίζουν λιγότερη από 4 έως 10 SPF προστασία. Είναι ακόμη καλό να φορούμε καπέλο με μεγάλο γείσο και καλής ποιότητας γυαλιά ηλίου (καθόσον η υπεριώδης ακτινοβολία είναι βλαβερή και για τα μάτια). Σήμερα είναι διαθέσιμα στην αγορά, ειδικά ενδύματα για τα παιδιά, συμπεριλαμβανομένων των μαγιό, με ενσωματωμένο δείκτη ηλιακής προστασίας (δείκτης μέχρι 50). Όμως δεν πρέπει να ξεχνούμε ότι τα βρεγμένα ρούχα χάνουν τη μισή προστασία που παρέχουν (λιγότερο από 3 SPF ) ενάντια στις ακτίνες UV.

Πρέπει να αποφεύγουμε την έκθεση στον ήλιο κατά τις μεσημεριανές ώρες?

Είναι σωστό. Είναι σοφό να αποφεύγουμε την άμεση έκθεση στον ήλιο, ιδιαίτερα μεταξύ 11:00π.μ. και 15:00μ.μ

Το σταδιακό μαύρισμα μας προστατεύει από την έκθεση στον ήλιο.

Είναι σωστό. Σε γενικές γραμμές, ο κανόνας είναι ότι το δέρμα θα πρέπει σταδιακά να εξοικειωθεί με την ηλιακή ακτινοβολία. Δέρμα που μαύρισε σταδιακά και συνεχώς μπορεί να αντέξει την υπεριώδη ακτινοβολία έως και 10 φορές καλύτερα σε σχέση με το μη μαυρισμένο δέρμα. Ο καθένας επίσης  πρέπει να γνωρίζει  τον ειδικό προσωπικό χρόνο προστασίας που ισχύει για τον φωτότυπό του (συνδυασμός χρώματος του δέρματος και χρώματος της τρίχας), με άλλα λόγια, τον μέγιστο επιτρεπτό χρονικό διάστημα έκθεσης στον ήλιο χωρίς προστασία.

Το αντηλιακό μπορεί να επιδεινώσει την ακμή;

Είναι μύθος. Μπορεί να παρατηρηθεί μόνο αν χρησιμοποιούμε λάθος αντηλιακό. Οι ασθενείς με ακμή στο πρόσωπο ή/και στην πλάτη ή με λιπαρό δέρμα με τάση ακμής, θα πρέπει να χρησιμοποιούν ειδικά αντιηλιακά. Θα πρέπει να αποφεύγουν τις πολύ λιπαρές κρεμώδεις ή ελαιώδεις συνθέσεις και τα αντηλιακά με φυσικά φίλτρα. Ένα αντηλιακό τζελ ή σπρέι με διάφανη υφή είναι το κατάλληλο για το σώμα. Για το πρόσωπο προτιμότερο είναι ένα λεπτόρρευστο προϊόν που θα αναγράφει ότι είναι «oil free» και «non comedogenic», κατάλληλο για λιπαρές ή με τάση ακμής επιδερμίδες.

Το μελάνωμα εμφανίζεται μόνο σε μέρη του σώματος που εκτίθονται στον ήλιο;

Είναι μύθος. Το μελάνωμα δεν εμφανίζεται πάντα σε μέρη του σώματος τα οποία εκτίθενται στον ήλιο. Καλό είναι να αυτό-εξετάζουμε το δέρμα μας συχνά και να επισκεπτόμαστε το δερματολόγο  μας εάν παρατηρήσετε οποιαδήποτε αλλαγή.

Η σωστή φροντίδα του δέρματός σας που πρέπει να σας γίνει καθημερινή συνήθεια

Υγιεις συνήθειες ως προς την φροντίδα της επιδερμίδας κατά τη διάρκεια της ζωής μας μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα της γήρανσης του δέρματος. Κάνετε τα εξής:

  • Σαπουνίστε το πρόσωπό σασ με ένα ήπιο – απαλό καθαριστικό και χλιαρό νερό δύο φορές την ημέρα.
  • Στεγνώστε το δέρμα σας ταμποναριστά. Μην το τρίβετε.
  • Καθαρίστε την επιδερμίδα σα από τα νερά κύτταρα 2 φορές την εβδομάδα.
  • Βάζετε ενυδατική κρέμα στην επιδερμίδα σας αμέσως μετά το μπάνι ή το ντουζ.
  • Φοράτε αντηλιακό κάθε μέρα.
  • Φροντίστε αν είστε γυναίκα και φοράτε μακιγιάζ να αφήνετε το δέρμα σας κάποιες ώρες της ημέρας καθαρό και χωρίς κατάλοιπα του make up.
  • Μην κάνετε τεχνητό μαύρισμα. (λοσιόν μαυρίσματος / σολάριουμ)
  • Διατηρήστε τη διατροφή σας υγιή και πίνετε πολύ νερό.
  • Κοιμηθείτε αρκετά κάθε μέρα.
  • Κόψτε το κάπνισμα.
  • Αποφύγετε το στρες και το άγχος.
  • Κάνετε έλεγχο κάθε μήνα στο δέρμα σας για σημάδια που μπορεί να υποκρύπτουν κάποια κακοήθεια.
  • Επισκεφτείτε το δερματολόγο σας 1 φορά το χρόνο.

Αντιγηραντικές Θεραπείες

Πέρα από την πρόληψη σήμερα πλέον υπάρχει ένα ευρύ φάσμα μεθόδων για την επιβράδυνση των επιπτώσεων της γήρανσης στο δέρμα. Ανατρέξτε στην ενότητα αισθητική δερματολογία για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με: